تبلیغات
جدیدترین و برترین مقالات و مطالب پزشکی روز - پزشک آسیا
 
pezeshk.asia پزشک آسیا
مقالات - سلامتی - بهداشت
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نگار شکوهی
موضوعات
مطالب اخیر
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 30 فروردین 1391 :: نویسنده : نگار شکوهی

جلوگیری ازحوادث دوران سالمندی

 «در کل هیچ بیماری وجود ندارد که نیاز به ورزش نداشته باشد بلکه با تجویز پزشک افراد به راحتی می‌توانند ورزش کنند.»دکتر زهرا مدنی، «در سالمندان انجام تمرینات هوازی تاثیر مثبتی بر توانمندی‌ جسمی و پیشگیری از بیماری‌ها دارد بنابراین اگر برنامه‌ریزی صحیح برای دوران سالمندی باشد این دوران می‌تواند لذات بخش و همراه با راحتی و نشاط باشد.»

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ورزشی باید از 40 سالگی انجام شود اظهار کرد: « قبل از اینکه فرد به دوران سالمندی برسد باید این برنامه‌ریزی را داشته باشد به همین دلیل هدف از تمرینات هوازی افزایش میزان حداکثر کارهوازی است که فرد توان تحمل آن را دارد.»به گفته کار‌شناس اداره سلامت سالمندان، ورزش‌های ساده مثل پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها، شنا، دوچرخه سواری، دویدن آهسته، پاروزنی جزء فعالیت هوازی محسوب می‌شوند که این تمرینات با انقباض گروه‌های بزرگ عضلانی بدون اعمال فشار بر مفاصل سبب بهبود کارکرد اعضاء می‌شوند.

دکتر زهرا مدنی خاطر نشان کرد: «تاثیرات دیگر ورزش کاهش ریز فاکتورهای متابولیک مثل دیابت، اختلال کارکردی که به علت چاقی ایجاد می‌‌شود، بهبود توان قلب و در زنان سالمند ورزش‌های هوازی که متحمل وزن باشد سبب بهبود استخوان می‌شود. همچنین افرادی که بیماری قلبی دارند ممنوعیتی برای ورزش ندارند به شرط اینکه با پزشک مشورت کنند. مثلا کسانی که عمل جراحی قلب انجام می‌دهند تقریبا بین 2 تا 3 هفته می‌توانند ورزش کنند و در برخی از بیمارستا‌ن‌ها مثل مرکز بازتوانی قلب و عروق ورزش‌های خاصی به افراد تجویز می‌شود.»متخصص پزشکی ورزشی تاکید کرد: «همچنین ثابت شده است این ورزش‌ها بر کیفیت زندگی و بقاء فرد تاثیر می‌گذارد ولی کسانی که دچار آرتروز و درد مفاصل هستند نباید ورزش کنند و یا پس از درمان ورزش‌هایی همانند شنا که نیازی به وزن ندارد انجام دهند. و کسانی که پوکی استخوان دارند از حرکات پیچشی خودداری کنند ولی در کل هیچ بیماری وجود ندارد که نیاز به ورزش نداشته باشد بلکه با تجویز پزشک افراد به راحتی می‌توانند ورزش کنند.»

وی در پایان یادآور شد: به طور عمومی انجام ورزش روزانه 30 تا 40 دقیقه برای تمام افراد ضروری است تا ریز فاکتورهای بیماریهای قلبی کاهش یابد.»





نوع مطلب : سلامت، 
برچسب ها : دوران سالمندی، سالمند،